Att marknadsföra sig via e-post

Om du vill nå en bred publik som möjligt så är olika e-postkampanjer ett kraftfullt verktyg eftersom de flesta människor läser sin e-post dagligen. Det finns självklart risker med denna typ av marknadsföring eftersom att dina meddelanden kan hamna i olika skräpfilter, men om du bara riktar in dig rätt och skapar dig en lista av adresser som du vet kan vara intresserade av din tjänst eller produkt så kan du få till en oerhört effektiv marknadsföring. Strategierna är många, men det som ofta spelar roll är tajming och relevans. Om det är en väldigt populär och nylanserad tjänst eller vara som du råkar ha tillgång till så öppnar det även upp ögonen hos dina potentiella kunder.

Det är även viktigt att ha uppdaterade adresser i listorna som du skickar ut eftersom att många byter adresser, vissa kanske inte längre är aktuella och så vidare. Om personerna som du mejlar till redan känner till din vara eller tjänst så ökar det sannolikheten att du kommer lyckas ytterligare och då kan det vara bra att du redan har introducerat dig till den kundgrupp som du kontaktar. Meddelanden från okända företag är det väldigt sällan som människor öppnar och läser, men om det redan finns en etablerad kontakt innan utskicket så kommer sannolikheten att öka mycket mer än om det inte finns. Se alltså till att ha en aktuell lista på e-postadresser innan du sätter igång.

Anpassa din målgrupp

Som redan nämndes ovan så handlar utskick mycket om tajming, och om du vet att en kampanj är på väg att påbörjas hos en konkurrent så är det viktigt att du är först ute med din. Detta ökar självklart utfallet betydligt mycket mer än om du skickar ut nyhetsbrevet efter dina konkurrenter. Det gäller att vara konstant uppdaterad på vad andra gör så att du är ute i god tid, samt har koll på andra företag och deras kampanjer. Om du vet att din målgrupp är ute efter rabatter så kan du använda rabatterbjudanden för att öka chansen att kunden gör ett köp. Och så det är det bra att veta så mycket som möjligt om din målgrupp innan du börjar med din kampanj.

Var säker på att dina mottagare vill ha dina mejl

Ett smidigt sätt att få till sig adresser är att marknadsföra sig på sociala medier och erbjuda nyhetsbrev där personer aktivt får välja att de vill ha dina utskick, och på så sätt så ökar du “lyckandegraden” ytterligare. Det kan exempelvis handla om att du bedriver en grupp på Facebook men vill erbjuda tjänster utanför den sociala plattformen, då är det enkelt att påbörja din insamling av adresser redan där, i Facebookgruppen. Se även till att anpassa dina meddelanden till mobila enheter eftersom väldigt många läser e-postmeddelanden mobilt idag. Tänk på att texten syns ordentligt. Om texten är skriven med för liten font eller om texten är grötig så kommer ingen att vilja läsa dina mejl.

Anpassa din hemsida

Om du marknadsför dig själv så är det väldigt vanligt att du har en hemsida där produkten eller tjänsten presenteras grundligt. Det väldigt viktigt att komma ihåg att mobilanpassa även den egna webbsidan eftersom det inte räcker att mejlutskicket är anpassat för mobila enheter. Nästan alla har en mobil enhet som de använder dagligen, så se till att du inte skickar iväg dina potentiella kunder till en hemsida som inte är mobilanpassad eftersom det kan få dem att bli avskräckta och till och med få dig att verka oprofessionell, och det vill du självklart inte. Ett ytterligare tips är att presentera produkten eller tjänsten tydligt när kunden väl har gjort valet att besöka hemsidan.

Sammanfattning

Att använda sig av e-post som ett digitalt marknadsföringsverktyg är inte så förlegat som många tror, bara man gör det på rätt sätt. Se till att dina mottagare verkligen vill ha dina meddelanden, att deras adresser är aktiva, och att du valt rätt målgrupp. Marknadsför dig redan i förväg på sociala medier för att få in fler adresser, eller se till att du har presenterat din produkt eller tjänst redan innan du väljer att börja skicka ut mejl. Meddelanden från okända avsändare är det sällan någon som läser och de hamnar även lätt i spamfilter och liknande. Förhoppningsvis så gav denna guide några idéer för dig som vill använda e-post som ett sätt att marknadsföra. Lycka till!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *