Metoder av digital marknadsföring

Nätet har blivit en allt större handelsplats och det är mycket vanligare att se butiker etablera sig enbart på internet för att sedan använda sig av olika metoder för att transportera sina varor eller erbjuda tjänster fysiskt på plats när beställningen är gjord. Marknadsföringen sker både för företag med fysiska butiker och utan, men ett företag som är duktig på att marknadsföra sig kan faktiskt nå oanade höjder även utan ett stort lager av varor, enbart tack vare att de utnyttjar så många kanaler som möjligt för att nå ut till sin publik. Idag gäller det att visa upp sig så väl som möjligt för att bli upptäckt, och då lönar det sig att syssla med digital marknadsföring.

Eftersom att sociala medier kan användas som en plattform för att marknadsföra tjänster eller varor så är det inte längre bara ett sätt att hålla kontakt med släkt och vänner. Sociala medier är mycket mer än så, och om du lyckas få flera följare på din sida så växer även din virtuella personlighet vilket påverkar mycket när du sedan vill marknadsföra dig själv. Kända bloggare använder sociala medier flitigt för att nå ut till sin publik och kunder, men detta kan även företag göra på liknande sätt genom att starta ett konto på Instagram eller Facebook. Det viktigaste är att nå ut till så många som möjligt, och få människor att prata om en viss produkt eller tjänst.

Olika sätt att marknadsföra sig digitalt

Det finns traditionellt enkla sätt att lyckas med att presentera och marknadsföra sig, och det kan röra sig om långa listor av adresser som man skickar e-post till för att nå ut till så många som möjligt, eller så kan man använda sig av kreativa idéer som att exempelvis anställa någon känd personlighet att tala gott om en viss produkt. Då kommer människor som är intresserade av personen även få upp ögonen för produkten som presenteras, och detta är ett verktyg som några nätcasinon använt sig av med kändisar som Frank Andersson, Sara Sjöström eller Alexander Gustafson. Självklart kostar detta en hel del pengar, men samtidigt så når man en bredare publik och kan på så sätt även få in mer intäkter.

Anlita en mediebyrå för att öka din marknadsföring

Något som kan vara bra att göra när man kommit en bit på vägen är att anlita en mediebyrå för att optimera det ytterligare. En mediebyrå kan med hjälp av flera anställda rikta sig in på specifika kampanjer och komma med nytänkande idéer som du kanske inte hade en aning om, och eftersom att internet ständigt växer så finns det en hel del appar och plattformar som man kan utnyttja till sin fördel. Ett exempel på en väldigt populär men relativt okänd plattform är Twitch som i första hand används för att strömma dator och konsolspel live, men som i dagsläget även används för att nå ut till fler potentiella kunder om man vill marknadsföra sig även där.

Följa upp resultat

Allt handlar inte enbart om marknadsföringen utan även om vad som är rätt mängd, vilka grupper man nått ut till bäst, var man bör minska marknadsföringen, eller varför inte tänka om helt och hållet. Det man bör tänka på när det kommer till dataanalys är att ta reda på sina nyckeltal och samla så mycket data som möjligt som man sedan enkelt kan filtrera och skapa grafer för. Dessa kommer väl till hands på veckomöten eller planeringsmöten där man går igenom de områden som lyckats bäst. Sedan kan man välja att återigen rikta in sig på ett specifikt kundsegment när man sett att intresset har varit stort. Det är bara onödigt att slösa resurser.

Sammanfattning

De olika sätten att marknadsföra sig digitalt ökar konstant och det dyker hela tiden upp nya sociala medier, plattformar och bloggar som människor följer på nätet. Då kan det vara lite klurigt att nå ut till en specifik grupp, men det man bör ha i åtanke är att börja med att marknadsföra sig efter sin budget, hitta en specifik målgrupp och sedan rikta in sig på denna. Marknadsföring digitalt betyder också att även du som privatperson eller egenföretagare kan nå ut till en väldigt bred publik om du har rätt mängd följare på dina sociala medier eller om du har lyckats att marknadsföra en produkt eller tjänst som det pratas om och andra är intresserade av. Lycka till!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *