Utveckling inom

Metoderna för marknadsföring online anpassar sig alltmer efter utvecklingen av den artificiella intelligensen. Detta innebär att marknadsföringen bör anpassas efter till exempel röststyrda sökningar som blir alltmer populärt bland kunderna. Chatbots är en av de röstanpassade mjukvarorna du kommer att kunna använda dig av för att utnyttja röststyrd sökmedia och möjligheterna det innebär. Den här typen av röststyrda metoder kommer troligtvis starkt som marknadsföringsmetod i framtiden. I övrigt är det live streaming och filmade reklaminslag som är det stora när det gäller att nå ut till kunderna. Det ser vi allt oftare bland de sponsrade inläggen på våra sociala media. Det gäller att inte vara blyg om du vill sticka ut i mängden av konkurrenter.

Skulle du vara blyg kan du alltid använda dig av Influence marketing vilket innebär att de låter den mindre blyga delen av befolkningen hjälpa till med marknadsföringen online. Att anlita vloggers och inflytelserika personligheter via sociala media som Instagram, Snapchat och YouTube blir allt mer vanligt. En influencer är en social aktör inom media med en stor följarskara och de erbjuder reklam via sina inslag på precis samma sätt som bloggarna marknadsför länkar. Det handlar alltså om produktlansering. Fördelen med influencer-marketing är att de influencers som verkar inom den nisch där du är aktiv på ett naturligt sätt kan införliva reklamen i sina inslag. Influencer-marketing har visat sig ge positiva resultat på försäljningssiffrorna och är en alltmer använd marknadsföringsmetod.

Content marketing, ständigt aktuellt

Det är via online marknadsföring som affärer görs. Som företagare är det ofrånkomligt att de måste ut i cyberspace för att marknadsföra sig. Konkurrensen är dock hård och av den anledningen krävs det att du sticker ut för att vinna marknadsandelar. Google och andra sökmotorer är fortfarande maktfaktorer när det gäller företagandet. Liksom alltid kommer du som företagare att jaga topplaceringar på sökmotorernas första sidor. Algoritmerna ändras ständigt men det säkraste sättet att ranka i sökmotorernas organiska placeringar är unikt material. Algoritmerna slipas för att ingen ska kunna lägga vantarna på topplaceringarna utan ansträngning. Till ansträngningarna hör ständigt nytt och unikt innehåll, det kommer alltid att vara på det sättet. För en placering på sökmotorerna har satsningar på content marketing en fortsatt stor betydelse.

Omedelbar respons och heta leads

Tjänster som utvecklats för att omedelbart fånga upp besökare från den egna webbsidan, kommer starkt. Tjänster som Leadconnect syftar till att företagarens säljstab snabbt ska kunna kontakta besökare på webbsidan. Ordspråket: “Det gäller att smida medan järnet är varmt” gäller precis som alltid och i synnerhet när det gäller försäljning. Olika tjänster som syftar till att snabbt återknyta till besökare på företagets webbsida kommer att användas allt mer. Speciellt viktigt blir detta i tider då till exempel telefonförsäljningen försvåras. Sedan den 1 september 2018 får du som säljare inte längre göra affärer över telefon utan att kunden skriftligt godkänner – att då kunna fånga upp kunder som besöker företagets webbsida kommer att bli metoden som skiljer agnarna från vetet.

Blockchain advertising

Blockchain-teknologin är här för att stanna och den kommer att bli en del av företagarens vardag i den digitala marknadsföringen. Redan nu talas det om adChains med företag som erbjuder företagare en riktad annonsering genom Blockchain-teknologin. På det sättet kan annonser snabbt spridas på webbsidors aktuella för företagets nisch. Man talar om AdTokens där token är den andel man betalat för riktad annonsering. För en del är denna teknologi och begrepp som Token, Etherum, Bitcoin, Blockchain med mera, redan en del av verkligheten – medan andra kommer att behöva längre tid för att anpassa sig till den här typen av teknologi. Skynda långsamt så kommer bitarna att falla på plats när den digitala teknologin blir en naturlig del av företagandet.

Micro Moments

Allt eftersom de digitala metoderna blir mer avancerade så måste du också vara mer personlig som företagare för att sticka ut i mängden. Algoritmerna utformas nu mer på individnivå vilket innebär att du som företagare med hjälp av din annonsering kan tilltala exakt rätt kund för just din produkt. Detta kräver att du som företagare tränar dig på personliga tilltal och slopar all form av affärsmässighet och pracka-på-mentalitet som reklam tidigare inneburit. Varje människa som rör sig i den digitala sfären är en potentiell kund och hur hemskt det än kan låta har individen reducerats till konsument – och det gäller att företagarens tilltal är personligt nog att inte röja detta faktum. Reklamen smyger sig in i stort sett överallt, men en lyckad reklamkampanj märks sällan.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *